top of page
חיפוש
  • cami123lavi

טיפול פסיכולוגי בילדים

בשנים האחרונות הולכת וגדלה המודעות לקשיים רגשיים שחווים ילדים ובני נוער, וגובר הצורך במתן מענה וטיפול בבעיות רגשיות ונפשיות. נהוג לחשוב שהילדות היא תקופה יפה, חופשיה מדאגות ומלאה בחוויות חדשות והתנסויות מרגשות. אולם, לעיתים המציאות שונה מכך וגם ילדים חווים פחד, חרדות, קשיים חברתיים, צער ושאר רגשות שליליים למרות מאמצים מובנים וכנים מצד הוריהם למנוע מהם חוויות קשות.


תקופות הילדות וההתבגרות הנם תקופות קריטיות בהתפתחותו הגופנית והנפשית של האדם. בשלב זה של החיים מבנה הגוף והאישיות מתעצבים, החוויות, התחושות, היחסים והקשרים החברתיים הנרקמים ילוו אותו במסלול חייו. תקופת הילדות ותקופת המעבר מילדות לבגרות מלווה בקשיים, אתגרים ושינויים רבים, היוצרים תחושות של בלבלול , פחד, ייאוש ובדידות ומאופיינות במצבי רוח משתנים וקיצוניים.


לעתים קרובות מתקשה הילד/המתבגר או בני משפחתו לזהות מתי הקשיים הן חלק נורמלי מהשינויים ומתי יש צורך בקבלת עזרה מקצועית הקשורה לטיפול רגשי לילדים ומתבגרים.


טיפול פסיכולוגי בילדים, הוא תהליך של ריפוי המתרחש בהתאם לילד וצרכיו באמצעות השפה בה הוא משתמש. טיפול בילדים מתנהל באמצעות משחק, שיחה, הבעה בציור בחומר, במים, או בכל דרך תקשורת והבעה אחרת שהילד מוצא לנכון להביא עצמו דרכה. בעקרונותיו הטיפול הפסיכולוגי בילדים דומה ושונה מטיפול פסיכולוגי במבוגרים. הוא דומה לטיפול במבוגרים בעקרון של תהליך ריפוי כקשור לפיתוח יכולת להבעה רגשית, לשילוב וחיבור בין רגש להגיון, מציאת דפוסים ובחירה אם להמשיך בהם או לשנותם.

לעיתים ילדים מגיעים עם מצוקה ממוקדת "אין לי חברים", "אני נעלב בקלות", "אני לא נרדם כי אני פוחד" וכן הלאה.





מתי רצוי לפנות לטיפול?

  • מצוקה רגשית - נטייה להסתגר, מצב רוח ירוד מספר שבועות ברצף, שינוי מצב רוח קיצוניים, התפרצויות בכי תכופות.

  • קשיים חברתיים - התבודדות, הימנעות מסיטואציות חברתיות, קושי בשימור וביצירת קשיים חברתיים, מתבגר שעבר חרם חברתי, "שימינג" (השפלה), פגיעה פיזית או מילולית קשה.

  • קשיים התנהגותיים - אלימות, נשירה ממסגרת בית הספר, קושי בקבלת גבולות, התמכרות למסכים, התנהגות מסכנת, התנהגות עבריינית ומרדנית.

  • דימוי עצמי ירוד - חוסר ביטחון, תחושת מסוגלות נמוכה, דימוי עצמי נמוך הקשור לקשב וריכוז, קשיים סביב סוגיות של מיניות, חוסר עצמאות, קושי בגיבוש הזהות העצמית.


התהליך הטיפולי

טיפול בילדים הוא תהליך המתחיל בדרך כלל במפגש או שניים עם ההורים. במפגש זה יכולים ההורים לספר מה מציק/מטריד/מפריע להם, לילד למערכת החינוך במידה וההפניה משם.


לאחר מכן אני עורכת שניים עד ארבעה מפגשים להכרות ולהערכה האם הילד/ה זקוקים לטיפול רגשי ומהו סוג הטיפול. ראיית הילד עבורי היא מתוך תפיסה משפחתית. ישנם ילדים שבאים עם מצוקה שמוגדרת או נראית כקיימת בינם לבין עצמם: דימוי, זהות, תפיסת החיים. יחד עם זאת, לעתים הקשר, ההבנה, התהליך המשלים עם ההורים, יכול מאוד לסייע.


למי מיועד הטיפול?

הורים מתלבטים לגבי דרכי התמודדות עם קשיים שונים שחווים ילדיהם בעניין שבשגרה. בחלק מהבעיות ניתן לטפל במסגרת המשפחה, אך לעיתים הילד או ההורה זקוקים לתמיכה מקצועית. לא כל בעיה מצריכה טיפול ממושך: ישנם מקרים בהם הטיפול מתמקד בהדרכת ההורים, והילד כלל אינו נוכח בטיפול. במקרים אחרים הטיפול משלב מפגשים עם הילד עם הדרכת הורים.


אם אתם מחפשים אשת מקצוע מובילה שאליה תוכלו להפנות ילדים או מתבגרים לטיפול, דעו שהגעתם לכתובת הנכונה. שמי כמי לביא ואני אשת מקצוע עם ניסיון בתחום הטיפול והייעוץ, אז למה שלא תתקשרו לקבוע פגישה?


bottom of page